Savills

Savills Blog

Pro sklady 2.0 ještě v České republice nejsou vhodné podmínky

Nejnovější publikace Impacts vydávaná společností Savills přináší článek o budoucnosti skladů zahrnující sedm příkladů přístupů orientovaných na budoucnost, průkopnický skladový design a inovativní řešení dodavatelského řetězce, jež transformují městskou logistiku po celém světě.  Žádný z uvedených příkladů se netýkal České republiky (dva se vztahují k USA, dva k Asii a tři k západní Evropě) z jednoduchého důvodu. Faktory ovlivňující tyto inovace se u nás neprojevují v takové míře – zatím.

Jak článek v Impacts uvádí, růst e-commerce, vznik megaregionů a zaměření na udržitelnost vedou k přesunu logistických budov blíže ke koncovým místům dodeje. V současné době tyto budovy můžeme nalézt spíše na okrajích měst, kde vznikly, aby sloužily spíše kamenným obchodům, které můžeme navštívit na nákupních třídách, než místně roztříštěné síti domácností a kanceláří zákazníků.

Praha zaujímá v žebříčku indexu TomTom Traffic, který sleduje města s nejpřetíženější dopravou, 94. místo, v dopravní zácpě se zde čas dojezdu v porovnání s plynulým provozem prodlužuje jen o 28 %

UVĚZNĚNI V DOPRAVNÍ ZÁCPĚ 

Houstnoucí doprava ve městech má v procesu přibližování logistických nemovitostí ke konečnému spotřebiteli značný vliv a důraz klade i na maximálně efektivní využití plochy skladů. Dle indexu TomTom Traffic je nejvíce dopravně přetíženým městem světa Mexico City s 63% prodloužením trvání cesty oproti situaci s plynulým provozem. Na seznamu 25 nejpřetíženějších měst se jich 10 nachází v Číně. Právě tato města budou nejvíce těžit z inovací v městské logistice. Článek představuje i čínský plán vybudovat 150 logistických center do roku 2025 jako příklad politické intervence s vlivem na trh s nemovitostmi, jenž usnadňuje budoucí rozvoj logistické výstavby. Praha se v indexu TomTom Traffic umístila na 94. příčce s pouhým 28% prodloužením dojezdového času oproti situaci plynulého provozu. 

Další zásadní faktor toho, jak požadavky moderní logistiky formují pro ni určené nemovitosti, je velikost online maloobchodního trhu. Zaměříme-li se na procentní podíl e-commerce na celkových maloobchodních tržbách, v Evropě dosahuje, dle výzkumu americké společnosti Forrester, nejvyššího skóre Spojené království, a to 21,4 %. To vedlo k inovacím, jaké implementovala například zásilková společnost DPD v podobě zřízení prvního celoelektrického distribučního centra v londýnském Westminsteru. Odtud je denně elektrickými vozidly po centrální části hlavního města doručováno přes 2 000 zásilek. DPD pak předpokládá, že se po celém městě otevře dalších sedm zcela elektrických mikrojednotek.

Když ve Spojeném království proběhlo prostřednictvím internetu 11 % nákupů, došlo podle Savills k nárůstu poptávky po skladových prostorách. Rostoucí objem dodávek spojených s touto formou prodeje si totiž žádal další skladové plochy. V současné době v Evropě překročilo tuto jedenáctiprocentní hranici pouze Německo, ačkoli poptávka po logistických prostorách ve Francii a v severských státech bude pravděpodobně prudce stoupat – a tyto země tak budou podle Forrester dalšími, které hranici překročí. Pro srovnání, v České republice probíhá online 8,2 % nákupů, což je pod evropským průměrem 8,8 % průměr.

Další faktory (související s nemovitostmi i nikoli) působící na tuzemský trh bezprostřední potřebu inovace skladů a dodavatelského řetězce, jež Impacts uvádí, také zmírňují. Průměrná míra neobsazenosti dosáhla v České republice ke konci roku 2018 4,6 %. Ve Spojeném království byla přitom ještě výrazně nižší – 2,5 %. K dalším faktorům, jež vstupují do hry, patří relativně nízká hustota obyvatelstva v Praze – 4 410 obyvatel na kilometr čtvereční. Pro srovnání, Paříž, což je metropole s nejvyšší hustotou obyvatelstva v Evropě, má 20 909 obyvatel na kilometr čtvereční.

V České republice měl na konci roku 2018 online prodej podíl 8,2 %, což je stále pod evropským průměrem 8,8 %.

 

ZNÁMKA POKROKU 

Nelze ale říci, že by už v České republice inovace projevující se při výstavbě skladů a u řešení pro dodavatelské řetězce neprobíhaly. V roce 2017 se česká značka Sportisimo přestěhovala do nové budovy na míru o rozloze 33 700 metrů čtverečních v parku Prologis Park Prague-Rudná. Ekologicky pokročilá stavba se stala první logistickou budovou v České republice, jež získala nejvyšší hodnocení akreditace BREEAM „Outstanding“, a pouze druhou budovu svého typu na území střední a východní Evropy s tímto ohodnocením.

K dalším inovativním strukturám patří plně automatizovaná skladová budova s výškou 44 metrů pro maloobchodní společnost Lidl v Buštěhradě u Kladna, 25 kilometrů severozápadně od Prahy, či budova postavená společností CTP pro Metro Cash & Carry v Úžicích severně od Prahy u dálnice D8. Tyto budovy kombinují automatizované systémy se zpracováním potravin, chlazením a zmrazením. Existují i další příklady hi-tech zbudov v Brně: dodavatelé technologií, jako jsou Thermo Fisher Scientific a Honeywell, mají vedle svých výrobních a skladovacích prostor centra pro výzkum a vývoj, která jsou vybavena systémy pro řízení teploty a vlhkosti a dalšími elektronickými zařízeními, která umožňují jejich správu.

Bude však ještě nějaký čas trvat, než v České republice vyroste podobný projekt, jako je 22podlažní logistická budova Goodman Interlink na ostrově Tsing Yi v Hongkongu.

 

Recommended articles