Savills

Savills Blog

Projekt Savarin společnosti Crestyl v Praze ukazuje moderní podobu maloobchodu

Jak uvádí nejnovější vydání magazínu Savills Impact, přinášejí s sebou demografické, kulturní, ekonomické a technologické změny posun v tom, jak využíváme náš čas i peníze. K nakupování tak přibyl nový „zážitkový“ aspekt, který vede vlastníky a developery nemovitostí k vymýšlení nových konceptů, jejichž úkolem je přitáhnout pozornost zákazníků. Jeden projekt, který vzniká s touto myšlenkou v Praze, je Savarin, svým developerem, společností Crestyl, nazývaný „veřejným prostorem s obchody a kancelářemi.“

Víceúčelový projekt, který vyroste na parcele v historickém centru města, byl odkoupen společností Crestyl Group od irského developera Ballymore před čtyřmi roky. Vznikne v oblasti známe jako Zlatý kříž, na 1,5hektarovém pozemku hraničícím ze dvou stran s nákupními třídami Václavské náměstí a  Na Příkopě a s ulicemi Jindřišská a Panská po zbylých dvou stranách. Do prostoru, jenž bude dokončen mezi roky 2021 a 2022, bude možné vstoupit ze všech čtyř stran.

Původní koncept tvořilo kryté obchodní centrum, Crestyl však projekt kompletně přetvořil tak, aby vzniklo náměstí s otevřeným prostorem, jež má oproti prvotnímu návrhu skoro čtyřnásobně větší volně přístupné venkovní prostranství (nyní zhruba 6 700 metrů čtverečních).

Crestyl Group označuje Savarin jako veřejný prostor s obchody a kancelářemi

 

Návrat baroka

Všechny historické budovy, jež jsou orientovány směrem do ulice, včetně barokního paláce Savarin navrženého českým architektem Kiliánem Ignácem Dientzenhoferem, který projektu dal své jméno, projdou kompletní renovací. Restaurovány nebudou jen fasády, ale také historická jízdárna, která byla pro veřejnost dlouhodobě nepřístupná. Navrácení do své původní krásy se dočkají i barokní zahrady. Architektem většiny budov je studio Jakuba Ciglera, interiéry, stejně tak jako prostranství vnitrobloku s centrální dominantou v podobě jízdárny, jehož součástí budou pasáže a terasy otevřené veřejnosti, navrhne designérské studio Heatherwick ze Spojeného království, které si Crestyl najal.

„Savarin je víceúčelový projekt situovaný na jedné z nejlepších pražských adres, která již nyní poskytuje jedinečnou atmosféru. Místo toho, abychom se pokoušeli vytvářet zcela nové struktury, jsme se zaměřili na atmosféru stávající lokace a rozvoj jednotlivých částí projektu tak, aby čerpaly z její unikátní povahy a mohly využívat výhody přímého přístupu do metra i nynější vysoké frekventovaností lokality,“ říká Omar Koleilat, zakladatel a CEO společnosti Crestyl. 

Záleží na schopnostech developerů a vlastníků nemovitostí, zda se jim podaří přijít s chytrými způsoby, jak získat zákazníky, díky nimž zůstane klasický maloobchod i v éře e-commerce součástí každodenního života.

Čas na Time Out

Namísto tradičního přístupu, v jehož rámci nákupnímu centru dominuje jeden hlavní nájemník, se společnost Crestyl zaměřila jinak. Podařilo se jí tak z Prahy udělat jedno ze tří evropských měst, v nichž se bude nacházet tržiště Time Out Market a po kanadském Montrealu zajistit podpis teprve druhé správní smlouvy s touto celosvětově působící společností.  První Time Out Market byl otevřen v Lisabonu v roce 2014 a dnes se v Portugalsku řadí k nejpopulárnějším atrakcím; v roce 2017 jím prošlo 3,6 milionu návštěvníků.  

Princip trhu Time Out – jehož značka bude primárně zodpovědná za branding projektu a za garantovaný honorář za správu dále zastřeší jeho správu a běžný provoz – je založen na zapojení až 14 kuchařů, od michelinských po vycházející lokální hvězdy, kteří budou připravovat pokrmy mezinárodní i místní kuchyně za dostupné ceny. A to nejen pro turisty, ale také pro ty, kteří v lokalitě žijí a pracují. Gastronomický projekt podle předpokladů vznikne na velkorysé ploše 10 000 metrů čtverečních celkového pronajímatelného prostoru Savarinu, dalších 20 000 metrů čtverečních bude alokováno kancelářím a 39 000 metrů čtverečních bude patřit maloobchodu.

Záleží na schopnostech developerů a vlastníků nemovitostí, zda se jim podaří přijít s chytrými způsoby, jak získat (a znovu oslovit) zákazníky – ať už veřejným prostorem, městským golfem, únikovými hrami nebo převlékacími kabinkami využívajícími zobrazovací technologie – díky nimž zůstane klasický maloobchod i v éře e-commerce součástí každodenního života. Kiran Patel, globální ředitel investic Savills Investment Management, poznamenává, že v portfoliích místo pro maloobchodní sektor zůstane, jelikož spotřebitelé budou nadále většinu svých nákupů, stravování a volnočasových aktivit realizovat v prostorách „kamenných“ prodejen či nákupních center. Byť s odlišným formátem.

 

Recommended articles