Savills

Savills Blog

Praha se připravuje na příchod Primarku

V Praze již brzy vypukne „primánie“ a nová prodejna značky Primark, která se představí v tuzemské premiéře, uvítá nadšené davy zákazníků. Flow East, český developer budovy The Flow Building na Václavském náměstí 47, oznámil 25. července, že právě Primark se stane hlavním maloobchodním nájemcem jeho vlajkového víceúčelového projektu s otevřením naplánovaným na rok 2020.

Půjde o první pobočku Primarku v České republice. Prodejce cenově dostupné módy cílí na region střední a východní Evropy v rámci svého expanzního plánu, přičemž v roce 2019 má napříč Evropou v úmyslu získat nových 100 000 metrů čtverečních maloobchodní plochy. První prodejna značky v regionu CEE byla otevřena letos ve slovinské Lublani, Primark tak dosáhl celkového počtu 372 obchodů na 12 trzích, k nimž se řadí mimo jiné Spojené království, Španělsko, Portugalsko, Německo a Spojené státy. Podle vedení společnosti jsou připravovány také smluvní podmínky pro vstup do Polska.

Získat Primark jako svého nájemce je pro Flow East jednoznačně dobrým tahem. Příchod populárního řetězce levné módy vlastněného firmou Associated British Foods je vítaným oživením jinak spíše neměnného domácího prostředí tradičních provozovatelů kamenných prodejen.

Primark změnil podobu moderního obchodního domu.

 

Žhavá móda za nízké ceny

Primark si popularitu získal tím, že nabízí současnou módu a trendy za neskutečně nízké ceny. Právě díky tomu se obrat společnosti za posledních deset let skoro zčtyřnásobil a počet jejích obchodů dvojnásobně vzrostl. Primark je jedničkou na poli „fast fashion“, jeho obchodní model je založen na myšlence podnítit zákazníky k nákupu velkého množství oblečení, které odloží poté, co si ho na sebe vezmou jen několikrát – načež se do obchodu rychle vrátí pro nové outfity. U českých zákazníků, kteří jsou typičtí svou citlivostí na cenu, se tak jedná o zaručený recept na úspěch.

Primark zároveň změnil podobu moderního obchodního domu tím, že dal nakupování rozměr zážitku. Tak zodpovědnost za míru návštěvnosti prodejen přenesl na developery a pronajímatele, kteří museli začít hledat nové koncepty pro oslovení svých zákazníků. Místo toho, aby pobočky Primarku vypadaly jako klasické diskontní prodejny, kde je oblečení jednoduše vyskládáno, nahlíží na každou z nich značka spíše jako na „concept store“ s butikovou atmosférou, a to navzdory velké ploše, již zaujímají. V Praze půjde o více než 5 000 metrů čtverečních na třech patrech, jež lze flexibilně upravovat podle aktuálních preferencí zákazníků.

Prodejny Primark často lákají i na další atrakce, jako jsou například tzv. „trend rooms“ vystavující nejnovější módní outfity, zkušební kabinky se společnými prostory, kde si oblečení mohou najednou zkoušet celé skupiny přátel, kosmetické a nehtové salony, trendy kadeřnictví či kavárny. Velké množství zákazníků přichází do obchodů i proto, že Primark nemá vlastní e-shop. Distribuce do domácností totiž nezapadá do strategie založené na extrémně nízkých cenách nabízeného zboží.

Primark efekt

Zkušenosti z ostatních měst, v nichž Primark otevřel svoje pobočky, naznačují, že jeho příchod na Václavské náměstí, u kterého ostatně čerstvý vítr v oblasti maloobchodu rozhodně nebude na škodu, přinese pozitivní efekty. Nový obchod ovlivní i to, jak se daří prodejnám v jeho sousedství. Tento fenomén se přímo „Primark efekt“ nazývá a v praxi znamená, že i okolní obchody zaznamenávají větší návštěvnost a více prodaného zboží roky, nejen měsíce poté, co byl v jejich blízkosti nový Primark otevřen.

The Flow Building s číslem popisným 47 je součástí širší revitalizace ikonického pražského Václavského náměstí. V jejím rámci na náměstí bude zakázán vjezd automobilům, po čtyřech desetiletích se sem opět vrátí tramvajový provoz a jeho dolní část projde zásadnější transformací podle návrhu studia Jakub Cigler Architects.

Václavské náměstí tak čeká maloobchodní revoluce – s Primarkem v čele.  

 

Recommended articles